luni, 22 iulie 2013

Stevia

Datoria ramine datorie nui asa? Am promis ca va zic de Stevia Rebaudiana si aici sunt
Noi de ceva timp am inceput sa scoatem zaharul alb din alimentatia noastra si tot cautam inlocuitori, foloseam zaharul brun sau melasa dar e scump.Curios nu? inainte cind aveam totul ecologic si bun cumparam importuri scumpe cu gust de plastic acum insa ne le baga astia pe git vrei nu vrei iar ce e ecologic si sanatos e scump de nu iti mai permiti. In fine... Tot uitindu-ma prin Hierbolario ( Plafar in romania sau magazinele naturiste) mi-a cazut ochii pe ceva inscriptie ce mi-a parut ca era scris in romana "Stevie" apoi am aflat ca asa i se zice si aici. Si apoi vorbind cu o doamna care cauta si ea inlocuitori pentru sotul sau ce sufera de diabet am dat cautare "marelui maestru " google si am aflat despre stevie si agave ambele indulcitori naturali doar ca stevie e in forma de pulbere sau picaturi si agave in forma de sirop sau miere. Din agave se face renumita tequila din mexic, dar nu pentru asta e pe lista mea de a o optine ci pentru mierea ei cred-ca ar fi cel mai indicat pentru conservele de iarna. Caci mierea e toxica la incalzire mai sus de 60º C, zaharul alb  pe linga ca e otrava curata e si scump din cite am inteles in Ro, iar Stevia are un gust mai aparte, nu am gustat niciodata sacarina dar mi-au spus ca e acelas gust cu Stevia.Frunzele de stevie sunt dulci cind le mesteci in gura, sotul meu crezind ca nui chear asa de dulce a luat o frunza marisoara si a mestecat nu i sa dus dulceata din gura vre-o 5 ore :) Am tot cautat si am cumparat plantutele de Stevie plus o punga de pulbere din care am facut si eu lichitul (picaturi) care mai apoi l-am pus intr-o sticla inchisa la culoare cu picuratoare ce mi-a ramas de la ceva medicamente (tot naturiste). Din pacate nu am procesul fotografiat dar va pun traducerea si filmuletul de unde am tradus totul ce i le-am aratat  doamne care a ramas multumita, sper din tot sufletul sa va fie de folos si voua.

Stevie sau indulcitor natural
Toamna se string semintele pentru anul viitor ceia ce e foarte important
Incrediente:
50 gr frunze uscate  de Stevie rebaudiana
2,5  litri de apa plata de izvor

Procesul:
  1. Se string frunzele si se usuca timp de 10 zile minim
  2. Sa umple o cratita ampla cu 2.5 litri de apa si se fierbe
  3. Cind incepe sa fiarba incorporam frunzele uscate de stevie sa astupa cratita si se lasa  10 min sa se infuzeze cu focul stins pe ochiul plitei cald.
  4. Apoi  strecuram lichidul si se lasa in cratita ampla la foc mijlociu intre 3-5 ore  sa se evapore ( cu cit e mai ampla cratita cu atit mai repede se evaporeaza lichidul)

Pentru a face stevie in lichid

Odata ce se reduce majoritatea  lichidul va ramine un lichid mai gros de culoare maronie inchisa( asemanator cu caramelul) cu o mare concentratie de stevie foarte dulce. Cind se raceste lichidul se toarna intr-un vas de cristal cu pipeta pentru a dozaj.

Pentru a realiza Stevia in praf

Daca doriti indulcitorul in praf trebuie sa lasam sa se reduca complet lichidul pina optinem un caramel  ce mai tirziu va ramine uscat complet.Trebuie sa avem grija sa un sa se arda de aceia se recomanda in ultima etapa (cea de caramel) sa coborim focul la minim. Se termina cind e atingem suprafata sa fie uscta complet
Apoi cnd e uscat complet cu ajutorul une linguri de lemn radem  fundul cratite pina optinem tot caramelul sau praful de stevie. Pentru al face mai fin il trecem prin risnita de cafea. Si praful de Stevie se pastreaza intr.-un recipient de sticla.
Ce ramine in cratita pe fund se poate reutiliza  si facem indulcitorul lichid adaugindule din nou niste apa  si incalzindul.

Comentarii:
Indulcitorul natural de stevie  are un gust aparte dar dulcele e mai intens decit zaharul. Chear daca cu aceasta receta am scos 10 gr de praf se poate folosi citeva luni bune pentru ca cantitatea care se foloseste e minima.
Planta de Stevie provine din Paraguai si Brasil si are multe proprietati medicinale  si este numita planta diabeticilor  pentru ca reguleaza zaharul in singe , reguleaza nivelul glucemic. La fel e buna la echilibrarea tensiunea arteriale, face buna digestia, are proprietati ce ajuta la dezintoxicare de tutun sau alcool, efect antibiotic si e bun pentru placa bacteriana  pentru care este recomendata pentru a face gargare sau pentru pasta de dinti
Cantitatea ce se foloseste se vede la sfirsitul filmuletului, eu la o cana de ceai  folosesc 7 picaturi de stevie si la un litru de compot am pus cam 1/2 ml  aici depinde de gustul dumneavoastra probati
P.S a  si un lucru ce am uitat sa il pun e ca toamna dupa ce se recolteaza frunzele se taie crengile si se da planta mai la cald ca sa nu inghete pe timpul iernii
Aici un vidio in Spaniola ca sa vedeti exact cum se face, traducerea e mai sus
Sper sa va fie de mare folos
                                                                          Cu drag
                                                                          Taniusa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...